Plan zajęć
1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po wyjściu na taras. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
- Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy.
- Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się „Jedziemy pociągiem”.
- Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – utrwalenie poznanych słów (proszę, dziękuję, przepraszam).
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków.
- Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wspólne słuchanie wierszy.
- Słuchanie krótkich utworów literackich.
- Poznajemy owoce.
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: segregowanie kasztanów, liści, orzechów itp.
- Czytanie bajek.
- Zabawy- klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej(„porządkowanie zabawek”)
- Utrwalanie poznanych kolorów.
- Ćwiczenia warg
- Ćwiczenia oddechowe
- Nauka wierszy,piosenek – ćwiczenia pamięciowe.
- Ćwiczenia artykulacyjne „Naśladujemy głosy”.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
- Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Prace Plastyczne:
- Wyklejanie z kolorowego papieru.
- Kolorujemy kredkami – nauka prawidłowego trzymania kredki.
- Praca plastyczna rozwijająca wyobraźnię, doskonaląca rozwój motoryki małej, wzmacniająca zmysł dot.
- Malowanie, kolorowanie farbami.
- Wyklejanie kawałkami bibuły.
- Rysujemy i malujemy jesienne pejzaże z wykorzystaniem dłoni i palców- poprawianie sprawności manualnej.
- Prace plastyczne z wykorzystaniem kasztanów i plasteliny.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Codzienny pobyt na świeżym powietrzu (taras)- dostarczanie pozytywnych emocji. Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie -obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, zwrócenie uwagi na zmieniający się kolor jesiennych liści, chłodniejsze i deszczowe dni.
- Zabawy ruchowo- naśladowcze
- Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu.
- Gimnastyka poranna- ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
- Zabawy z piłką: turlanie, toczenie.
- Zabawy orientacyjno – porządkowa
- Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych.
- Zabawy z chustą animacyjną.
- Zabawy na czworakach- przechodzenie przez tunel.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu- chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp.
- Zabawy z elementami równowagi.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawy grupowa ze śpiewem-integrowanie grupy.
- Zabawy twórcze z muzyka klasyczną.
- Wspólne tańce i śpiew.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Wspólne tańce w kole.
- Zabawy muzyczno-ruchowe.
- Nauka piosenek.
- Zabawy instrumentami muzycznymi.
- Zabawy ze śpiewem.
- Tańce do piosenk.
- Zajęcia rytmiki.
6. Zajęcia paluszkowe:
- Poprawienie sprawności manualnej.
7. Teatrzyki